Mangfold i kalk: Brenning av Skaftåmarmor fra Osterøy

Sverre Guldberg fra Universitetet i Stavanger gliser ved uttak av Skaftåkalk fra den lille ovnen i Kvernsteinsparken: Alt gjennombrent!
Sverre Guldberg fra Universitetet i Stavanger gliser ved uttak av Skaftåkalk fra den lille ovnen i Kvernsteinsparken: Alt gjennombrent!

Vi brenner kalk som aldri før. Grunnen er at vi må produsere tradisjonskalk for restaurering og kurs for murere i Bergen i slutten av mai. Vi har allerede produsert mer enn ett tonn brent Hyllestadkalk i april 2020. Denne er beige/brunlig og egner seg til fuging. Til slemming og hvitting trenger vi hvit kalk. Slik marmor finner vi i Skaftåbruddet på Osterøy. Vi trenger ikke så mye slik kalk. Derfor benyttet vi den lille ovnen vår til brenning 6-7 mai. Vi brant unna 100 kg på ett døgn – i samarbeid med Sverre Guldberg fra Arkeologisk Museum ved Universitetet i Stavanger. Sverre er doktorgradsstudent med tema tradisjonell kalkbrenning. Vi er glade for å kunne gi Sverre av erfaringene våre, slik at dette tradisjonelle håndverket kan ha en framtid i Norge! Les meir

Tradisjonshåndverk i praksis: To kalkbrenninger for restaurering og håndverkskurs i Bergen

Et blikk inn i brennkammeret ved den første brenningen. Her er det over 1000 grader! Vi ser hvelvet av flate marmorblokker.
Et blikk inn i brennkammeret ved den første brenningen. Her er det over 1000 grader! Oppe ser vi det rødglødende hvelvet av flate marmorblokker.

April sto i kalkbrenningens tegn i Kvernsteinsparken. Vi brant to ganger på to uker i storovnen. For å skaffe brentkalk til tradisjonell restaurering av den store grunnmuren til lysthuset Fastings Minde fra slutten av 1700-tallet i Bergen i slutten av mai. Et drøyt tonn står nå klar til transport. Dette er et samarbeid mellom Norsk Kvernsteinsenter, Universitetet i Bergen og Haakon Aase Tørrmuring. Det involverer et håndverkskurs for 12 murere som vil lære seg tradisjonskalkens hemmeligheter. Kalkbrenningene var de 11. og 12. i rekken i Kvernsteinsparken. Brenning er støttet av Riksantikvaren og som vanlig følger her full rapport fra arbeidet. Les meir

Vandring gjennom kvernsteinsbrot og gammalt kulturlandskap i Hyllestadmarka

Hyllestadmarka. Eit gammalt kulturlandskap. Innan dei raude områda er det meir enn 100 kvernsteinsbrot. Grunnkart: Kartverket. Illustrasjon: Per Storemyr
Hyllestadmarka. Eit gammalt kulturlandskap. Innan dei raude områda er det meir enn 100 kvernsteinsbrot. Grunnkart: Kartverket. Illustrasjon: Per Storemyr

Myklebustbrota i Hyllestadmarka er det nest største samanhengande kvernsteinslandskapet i Hyllestad – etter Rønset. Det er eit gammalt, vakkert landskap med mange «juvelar»: Storbrot, småbrot, ei mengd øydelagde kvernstein. Og det beste er at ein kan gå rett gjennom landskapet langsetter turstien til Brukelia og over til Hyllestadtunet («Gamle Hyllestad»). Ta deg ein tur med born og familie og vener! Under får du informasjon om ikkje berre kvernstein, men òg litt histore om kulturlandskapet. Visste du at Prestegarden var viktig for hogging av kvernstein? Og at det var skeisebane i marka for 50-60 år sia? Til slutt finn du online-kart og praktiske opplysingar. Turen er 3-4 km lang og du kan bruke ein time – eller heile dagen. Les meir

Jula fyres inn! Med brenning av marmoren som ble brukt til gjenreisning av Ålesund etter bybrannen i 1904

Ålesund kirke, Rønnebergbua og julekalkbrenning i Kvernsteinsparken: Tuftet på marmor fra Eide!
Ålesund kirke, Rønnebergbua og julekalkbrenning i Kvernsteinsparken: Tuftet på marmor fra Eide!

Sist helg ble jula fyrt inn med den 10. kalkbrenningen siden vi startet dette heite håndverks- og forskningsarbeidet i Kvernsteinsparken for 3 år siden, solid støttet av Riksantikvaren. Nå ville vi se hvordan en ekstra grovkornet marmor egner seg til brenning: Marmor fra Eide på Nordmøre – den som ble brukt til gjenreisningen av Ålesund etter bybrannen i 1904. Lilleovnen vår fungerte fantastisk, men det tok tid å få marmoren gjennombrent, 22 timer. Det er fordi den er så grovkornet og delvis «gikk i grus». Så fikk vi samtidig et utmerket forskningsresultat, nemlig at alle grove marmorkorn er like grove etter brenning. Det har betydning for å forstå middelalderens kalktradisjoner. 6-7 bøtter fin, hvit kalk ble det. Tilgjengelig for alle som ønsker tradisjonskalk. Les meir

Ein kulturminnepris for lokal innsats. Det forpliktar.

Torbjørn fekk kulturminneprisen i lag med Per Olav Mathiesen frå Rendal – av Riksantikvar Hanna Geiran i Stavanger den 29. oktober. Foto: Per Storemyr
Torbjørn fekk kulturminneprisen i lag med Per Olav Mathiesen frå Rendal – av Riksantikvar Hanna Geiran i Stavanger den 29. oktober. Foto: Per Storemyr

Som alle no veit, fekk Torbjørn Løland Riksantikvaren sin kulturminnepris for 2019. Gratulasjonar! Han fekk den for sitt framifrå arbeid med kvernsteinshistoria i Hyllestad og i Noreg. I takketalen sin til Riksantikvar Hanna Geiran og heile kulturminnenoreg delte han prisen med Hyllestad, med kommunen, med bygda. For dette er ein pris som set fokus på betydinga av lokal innsats. Utan lokal innsats, dugnad og entusiasme er det vanskeleg å drive godt kulturminnevern. Utan folk som Torbjørn, utan det han står for, så stopper kulturminnenoreg. Les meir